Stå upp och jobba med ståbord hemma

Ökad produktivitet, bättre hållning, förbättrade blodsockernivåer är bara tre av fördelarna som nämns när man pratar om att stå upp och jobba. Det är inte heller bara den typen av fördelar med att stå upp och jobba, du kan också spara plats och dekorera enklare när du använder ett ståbord, hemma eller på jobbet. Du behöver inte göra en övergång direkt, du kan till exempel prova hur det är att jobba med ett ståbord i papp eller med ett höj- och sänkbart skrivbord som ger dig mycket flexibilitet i ditt arbete då du kan både stå och sitta.

Ståbord i papp

Ståbord kan göra mycket för ditt arbetsflöde men innan du tar klivet till ett permanent ståbord hemma kan du testa hur det är att jobba stående med ett wellpapp ståbord. Ett ståbord i papp, som det från MEprodukter.se, är både billigt och stabilt. Ståbord i papp är enkelt att fälla upp och ta ner mellan gångerna du behöver det. Du kan också justera höjden enkelt för att passa dig. Fördelen med ett ståbord i papp som detta är att du också enkelt kan montera ner det och ställa undan det när du inte använder ditt ståbord.

Höj- och sänkbart skrivbord

När du vill uppgradera till ett höj- och sänkbart skrivbord bör du sikta in dig på ett elektriskt eller gasfjäderdrivet sådant. Ett manuellt höj och sänkbart skrivbord tar längre tid och är svårare att hissa upp och ner än elektriska höj och sänkbara skrivbord. DPJ.se har massvis med modeller att välja från och när du ska investera i ett höj- och sänkbart skrivbord är det viktigt med en försäljare med god service.

Fördelar med att stå upp och jobba

Förbättrar humör och energinivåer

Då nästan 90% av de som står upp och jobbar vid ett skrivbord känner höjda energinivåer och till följd även ett bättre humör är det svårt att argumentera mot ståbord. Läs mer på pubmed.gov, som är en amerikansk samlingssida för biomedicinska studier.

Förebygger och minskar ryggont

Redan efter bara ett par veckor finns det tydliga förbättring hos de som tidigare har haft problem med nack- och ryggont. Över 30% hade bättre rörlighet snart efter bytet från sittande ställning till höj- och sänkbara skrivbord. För mer detaljerad beskrivning läs gärna en av de många studierna på pubmed.gov.

Ökad produktivitet

Det finns inga studier som kan påvisa att stå upp och jobba skulle ha en negativ påverkan på skrivhastighet efter en kort invänjningsperiod. Och i kombination med långtids fördelarna av att må bättre och ha ett bättre humör verkar det snarare öka produktiviteten.

Stabilare blodsockernivåer

Generellt är höga toppar i din blodsockernivå under dagen inte en bra och kan över tid leda till stora hälsoproblem, speciellt för de som kan vara i riskzon för diabetes. Att stå upp och jobba särskilt efter lunchen jämnade ut blodsockernivåerna och ledde till jämnare nivåer under hela dagen. Läs gärna mer på pubmed.gov.

Ökad kaloriförbränning

Du kan förbränna upp till 225 kalorier extra per dag av att stå upp och jobba. Att stå upp och jobba förbränner betydligt mer kalorier än att sitta ner. Exakt hur mycket varierar lite mellan olika studier. Det ligger någonstans mellan 125–225 kalorier för 4 timmars stående kontorsarbete, vilket kan göra mycket på en arbetsvecka. Du kan hitta en av dessa studier på pubmed.gov.

Ska man stå upp och jobba hela dagen?

Med så många fördelar med att stå upp och jobba borde det bästa för kroppen vara att stå upp och jobba hela dagen. Forskning visar däremot att det kan vara farligt att stå upp och jobba hela dagen. Hälsoriskerna kan vara lika allvarliga som för den som sitter ner hela tiden. När vi står upp och jobbar ökar blodtrycket i venerna, vilket i sin tur belastar hjärtat. I en kanadensisk studie som publicerades i Institute for Work and Health konstateras det att det kan finnas en ökad risk för att drabbas av hjärtsjukdom för den som väljer att stå upp och jobba hela dagen.

Det är däremot ingen anledning till att konstant sitta ner. Det bästa är att variera sin arbetsposition under dagen. Någon som har en aktiv livsstil kan faktiskt må bra av att sitta ner på jobbet, medan den som inte har en lika aktiv livsstil har mycket nytta att dra från att stå upp och jobba. Med ett höj- och sänkbart skrivbord eller med ett ståbord i papp blir det enkelt att variera sin arbetsposition.